Tabela słownikowa w bazie danych, jak sama nazwa wskazuje, stanowi słownik, czyli spis wszystkich dozwolonych pojęć jakich chcemy używać w jakimś polu bazy danych. Jeśli jakichś wartości używamy często i są one typu wyliczeniowego to możemy zrobić dla nich tabelę słownikową (na przykład nazwy towarów, działów w firmie, stanowisk, nazwy magazynów, jednostki miar)
Przykład: Powiedzmy, że mamy tabelę, w której definiujemy zamówienia klientów na różnego rodzaju towary (nazwijmy ją tabelą: Zamowienia). Tabela zawiera numer identyfikacyjny klienta, ilość zamówionych sztuk danego asortymentu oraz nazwę/identyfikator towaru. Oczywistym jest, że w tabeli zamówienia mogą się znaleźć tylko te towary, które posiadamy w magazynie i najwygodniej byłoby nie wpisywać ręcznie nazw, ale wybrać je z jakiejś listy - ta lista to właśnie tabela słownikowa. Tabela ta zawiera nazwy wszystkich towarów jakie mamy dostępne i możemy wstawić np. do zamówienia, do faktury, czy innego dokumentu.
Jak to zrobić w Accessie?
Oto jak można zrobić tabelę słownikową z nazwami towarów.
Przykład: Powiedzmy, że mamy tabelę, w której definiujemy zamówienia klientów na różnego rodzaju towary (nazwijmy ją tabelą: Zamowienia). Tabela zawiera numer identyfikacyjny klienta, ilość zamówionych sztuk danego asortymentu oraz nazwę/identyfikator towaru. Oczywistym jest, że w tabeli zamówienia mogą się znaleźć tylko te towary, które posiadamy w magazynie i najwygodniej byłoby nie wpisywać ręcznie nazw, ale wybrać je z jakiejś listy - ta lista to właśnie tabela słownikowa. Tabela ta zawiera nazwy wszystkich towarów jakie mamy dostępne i możemy wstawić np. do zamówienia, do faktury, czy innego dokumentu.
Jak to zrobić w Accessie?
Oto jak można zrobić tabelę słownikową z nazwami towarów.
Najpierw trzeba utworzyć tabelę np. o nazwie „towary”, wystarczy jeśli będzie ona mieć tylko dwie kolumny – jedną z nazwą towaru i drugą (identyfikator automatycznie wstawiany przez Access).
Następnie trzeba otworzyć w widoku projektu tabelę, w której ma być zastosowany słownik towarów np. „Szczegóły zamówienia”. Tam klikamy prawym przyciskiem myszy na kolumnie, gdzie mamy pozycje zamówienia (kolumna towar), z menu podręcznego wybieramy polecenie „Kolumna odnośnika”. I dalej Access prowadzi krok po kroku, można wybrać tabelę, która ma być źródłem danych (czyli tę nową tabelę o nazwie „towary”).
Access automatycznie tworzy relację między tabelą słownikową a tabelą szczegółów zamówienia.
W formularzach też automatycznie pojawią się pola rozwijalne z listą towarów pobraną z tabeli.
W ten sam sposób można też stworzyć tabelę np. z jednostkami miar (szt, kg, metry itd.), albo z nazwiskami pracowników, którzy przyjmowali zamówienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz